Odstiranja: Prestar

Odstiranja: Prestar

Odstiranja: Prestar - Prividi, izmikanje resnice in možne interpretacije pri Prestarju; Po skoraj osemdesetih letih smo po srečnem naključju ponovno zagledali sliki Prestarjain Ptičarja, ki sta bili za sodobnega človeka izgubljeni in nikoli videni. Poznani sta bili le po črno-belih reprodukcijah v Steletovi Monumenta artis Slovenicae II iz davnega leta 1938. Danes sta obe žanrski podobi, edini v opusu Fortunata Berganta, na ogled v stalni zbirki Narodne galerije; Zaradi črno-belih fotografij smo imeli napačen vtis, da ima možak, ki drži v roki presto, kožno bolezen. Ogled slike Prestar v živo je razkril, da črne pike na reprodukciji niso naslikane bradavice, temveč potemnele retuše na mestu sanacije poškodb. Predrtine platna, ki so nastale v daljni preteklosti, so posledica vandalizma. Preluknjano platno je v preteklosti s kapljicami voska zakrpal kakšen slikar oz. slikar-restavrator, čez pa nanesel barvo, torej retušo. ...

1. Opis razstave
Opis

Odstiranja: Prestar - Prividi, izmikanje resnice in možne interpretacije pri PrestarjuPo skoraj osemdesetih letih smo po srečnem naključju ponovno zagledali sliki Prestarjain Ptičarja, ki sta bili za sodobnega človeka izgubljeni in nikoli videni. Poznani sta bili le po črno-belih reprodukcijah v Steletovi Monumenta artis Slovenicae II iz davnega leta 1938. Danes sta obe žanrski podobi, edini v opusu Fortunata Berganta, na ogled v stalni zbirki Narodne galerije. Zaradi črno-belih fotografij smo imeli napačen vtis, da ima možak, ki drži v roki presto, kožno bolezen. Ogled slike Prestar v živo je razkril, da črne pike na reprodukciji niso naslikane bradavice, temveč potemnele retuše na mestu sanacije poškodb. Predrtine platna, ki so nastale v daljni preteklosti, so posledica vandalizma. Preluknjano platno je v preteklosti s kapljicami voska zakrpal kakšen slikar oz. slikar-restavrator, čez pa nanesel barvo, torej retušo. Sanacijo teh poškodb lahko datiramo po letu 1850, zaradi uporabe pigmentov, ki pred tem časom slikarjem niso bili na voljo. Konservatorsko-restavratorski poseg v letu 2017 je načrtovala strokovna komisija. Določitev, kakšno naj bi bilo "idealno stanje umetnine", se je izkazala za problematično, saj tehnična dejstva in naravoslovne analize ne odkrijejo dejanskih estetskih vrednosti, ki so obstajale bodisi ob nastanku slike bodisi pred ali po kakšnem od poznejših restavriranj slike. "Idealno stanje umetnine" je pogosto le predvidevanje, abstraktna ideja, ki se uresniči na podlagi znanja in izkušenj posameznika ter konsenza raznolikih mnenj znotraj strokovne komisije. V svoji najbolj "čisti obliki" se manifestira z odstranitvijo vseh materialov, ki po našem osebnem in strokovnem mnenju zakrivajo idealno. Takšno dejanje je nepovratno, saj poleg materialne informacije odstranimo tudi estetsko, tehnično, historično, edukativno in čustveno vrednost umetnine. Strokovna komisija se je pri Prestarju odločila za nasprotni koncept obravnave, ki sprejema umetnino "takšno kot je". Namesto odstranjevanja spremenjenih materialov smo se odločili za minimalno dodajanje materiala, namen pa je bil izboljšava strukturnih kvalitet in estetske vrednosti umetnine. Ohranili smo stanje umetnine, ki se je porodila v letu 1761, vključno z vsemi spremembami originalnih in dodanih materialov, ki so se zgodile do leta 2017. Odstranjena je bila zgolj površinska umazanija na zadnji plasti laka. Spremembe, ki so nastale s staranjem, smo ohranili in jih dopolnili le toliko, da smo podprli izvirnik, ga strukturno stabilizirali in vzpostavili estetsko celoto. Čez staro retušo in preslikave smo nanesli novo plast retuše, poškodbe laka pa dopolnili lokalno. Tovrstni pristop zahteva temeljitejšo analizo stanja umetnine pred posegom in intenziven dialog strokovne komisije, samo restavriranje pa več ustvarjalnosti, sodelovanja, inovativnosti, interdisciplinarnosti, znanja ter tehnične podkovanosti. Slika ostaja odprta za posege v prihodnosti tako materialno kot "ideološko". Dodani materiali imajo visoko stopnjo odstranljivosti in ne ovirajo odstranjevanja materialov, ki so bili dodani v preteklosti. Z veliko gotovostjo pa lahko napovedujemo, da bo slika v neki (morda ne tako oddaljeni) prihodnosti obravnavana znotraj koncepta "idealnega stanja umetnine". Avtorica Simona Škorja1. april–30. maj 2021 Narodna galerija Prešernova 24 1000 Ljubljana

1. Podrobnosti
Naziv razstave Odstiranja: Prestar
Trajanje razstave 1.4.2021 - 30.5.2021
Čas ogleda razstave 10:00 - 18:00
Datum otvoritve 1.4.2021
Ura otvoritve 0:00
Dodatne informacije Ob četrtkih od 10:00 do 20:00, Ponedeljek, 1. januar, 1. maj, 1. november in 25. december: zaprto
Lokacija Narodna galerija
Vstopnina Vstopnina za ogled stalne zbirke: Redna cena 8 EUR, Cena s popustom 4 EUR, Skupinska vstopnica (nad 10 oseb) 5 EUR, Družinska vstopnica 14 EUR, Vsako prvo nedeljo v mesecu je ogled stalne zbirke brezplačen; Vstopnina za ogled občasne razstave: Redna cena 5 EUR, Cena s popustom 3 EUR, Skupinska vstopnica (nad 10 oseb) 3 EUR, Družinska vstopnica 10 EUR; Kombinirana vstopnina za ogled stalne zbirke in občasnih razstav: Redna cena 10 EUR, Cena s popustom 7 EUR, Skupinska vstopnica (nad 10 oseb) 7 EUR, Družinska vstopnica 20 EUR; Cena s popustom velja za otroke, učence, dijake in študente; slušatelje Univerze za tretje življenjsko obdobje in upokojence; sponzorje ob predložitvi dokazil.
Kustosi Avtorica
Simona Škorja
Tip razstave Odstiranja
Organizator Narodna galerija
Organizator naslov Prešernova 24
Organizator kraj 1000 Ljubljana
2. Multimedija
Multimedija

Mnenja zbirateljev o razstavi

Prijavite se kot član kluba zbirateljev in si oglejte mnenja ostalih članov o razstavi ali oddajte svoje mnenje.
Prijavite se na e-novice za razstave
Prijavite se na e-novice za razstave

Prijavite se na e-novice o razstavah in dogodkih in bodite obveščeni o vseh pomembnih razstavah in dogodkih, ki se dogajajo na področju likovne umetnosti v Sloveniji.

Spremljajte razstave

Napovednik razstav in dogodkov