Tehnični opis: Olje na juto, signirano in datirano spodaj levo. Tipična Jakopičeva slika iz obdobja, ko se je iz impresionističnih izhodišč približal ekspresionizmu. Gre za oljno različico motiva, ki ga je Jakopič zasnoval kot del stropne poslikave v veži stavbe, imenovane Meksika, na današnji Njegoševi, nekdanji Ahacljevi cesti v Ljubljani (poslikava je danes zaradi neobstojne slikarske tehnike, ki je bila uporabljena, zelo slabo ohranjena). Umetnik je način, kako je prizore na tej poslikavi, v članku, ki ga je objavil v reviji Dom in svet, označil s temi besedami: »Skupine, oziroma prizori so prikazni, nekaki simboli življenjskih zgodb.« Begunska problematika je bila v času nastanka te slike v osrednji Sloveniji zelo pereča; begunci so prišli predvsem s Primorske, ki je bila pod oblastjo fašistične Italije. dr. Miklavž Komelj
Tehnični opis: Olje na platno, signirana desno spodaj: Tone Kralj
Tematski opis: Religiozna tematika je Toneta Kralja, ki je pomembno zaznamoval slovensko umetnost dvajsetega stoletja, spremljala vse življenje. S prekinitvami v razponu štiridesetih let se je vračal na Primorsko, kjer je med drugo svetovno vojno svoj boj namesto z orožjem bojeval s čopičem in ustvaril izjemen opus, saj je s freskami, slikami ali opremo obogatil mnogo cerkva. Odmaknjen v spomine na dolenjsko otroštvo in vpet v socialno tematiko kmečkega življenja je združil oboje. Občutje prazne vasi je prenesel v kompozicijo ženske figure, ki nima svetniškega sija kot na cerkvenih slikah. Kljub temu je ekspresivna, nadnaravna.