Marko Zorović je po zaključeni Srednji šoli za oblikovanje in fotografijo nadaljeval s študijem slikarstva na ALUO, kjer je pri prof. Gustavu Gnamušu diplomiral leta 1997. Leta 2000 je zaključil magistrski študij pri prof. Bojanu Gorencu. Med 1998 in 2000 je na ALUO deloval tudi kot asistent stažist za predmetni področji Anatomije in Prostorskih zasnov – predočanja predmeta in prostora. Dogajanja v svetu umetnosti je v letih 2002-2005 obravnaval v več kot 30 člankih in recenzijah, objavljenih v dnevnem časopisju, strokovni periodiki ter v razstavnih publikacijah. Poleg slikarstva se ukvarja z restavriranjem slikarskih del, knjižno ilustracijo in z izrisovanjem ter z rekonstrukcijo arheoloških risanih rekonstrukcij.
Akademski slikar Marko Zorović je leta 2015 začel s slikarskim ciklom Pobiralci smeti, leta
2018 je sledila Deponija, zdaj pa se na razstavi, ki jo je provokativno naslovil Žepna
monumentalnost: osnutki za javna naročila predstavlja z novimi slikami, ki so hkrati
nadaljevanje doslej začrtane slikarske linije, a tudi prelom z njo. Dosledno ostaja zvest izbrani
ikonografski tematiki – njegove slike opisujejo dogajanje na komunalnih deponijah. Kar je
novega, je preobrazba klasičnega slikarskega formata, pravokotnika, v poliptihe svobodnih
oblik, sestavljene iz romboidnih in trapezoidnih delov. Na tem nekonvencionalnem prizorišču
so prikazane moške figure herojičnih postav – čvrsto začrtani in z ekspresivno potezo
zasnovani liki, razporejeni v dinamičnih perspektivičnih skrajšavah v slogu svetniških podob
kakšnega Tintoretta. Slikovni plan je do zgornjega roba zapolnjen z gorami odpadkov, za
njimi se kaže le košček modrega neba. Z diagonalnimi rezi med polji Zorović dodatno
dinamizira že tako razgibano slikarsko kompozicijo. Diagonalni prelomi delujejo kot razpoke,
ki omogočajo, da skozi povrhnjico na plano prodre fizična realnost zavrženega sveta,
konkretne smeti, kot sled, ki resničnost preobraža v fikcijo. S tem, ko slika postaja
tridimenzionalna in se polašča gledalčevega prostora, postaja v nagovoru še bolj direktna.
Neposredno in dobesedno nas prestavi v drug, klasični sliki tuj svet trash arta. Drugače kot
njegovi ostali predstavniki, Vik Muniz, El Anatsui, Khalil Chishtee, Marko Zorović poudarja
antagonizem med svetovoma, vzvišenim slikarskim in realnim, družbenim. Njegove slike so
alegorija sodobnosti, ki jo vsak dan živimo, v kateri se bleščeči svet predmetov s trgovskih
polic spreminja v tone zavrženih smeti.
Zorovićevo kompleksno slikarsko sporočilo združuje vse vidike, ki jih ta medij omogoča. V
ospredje postavlja formalni jezik, ga dopolnjuje s predmetnimi opisi, dodaja raznolike
reference iz slikarske zgodovine in nas, gledalce, potem, ko zaključimo to vznemirljivo
slikarsko potovanje, trešči ob realna tla družbenih razmerij. To je razredno osveščeno
slikarstvo, ki se izrazito postavlja na stran šibkih in odrinjenih, tudi tako, da jih poveličuje, saj
je Zorovič slikar, ki zmore, obvlada in razume monumentalno sliko. Z naslovom razstave
Žepna monumentalnost: osnutki za javna naročila nas provocira. Bo kdo sprejel ta njegov
izziv?
Nadja Zgonik
Katalog, 2022
Slike Marka Zorovića iz zadnjega obdobja od leta 2015 dalje, ko se je prvič predstavil s ciklom
Pobiralci smeti, ki ga tokrat nadaljuje z razstavo Deponija, delujejo zelo samozavestno. So
ultimativno slikarske in ne želijo prestopati medijskih meja. Slikar z njimi poudarja
samozadostnost slikarstva, saj izhaja iz njegovih avtonomnih značilnosti in prepričanja, da
ima moč vplivanja na gledalce. Osvobojen je od modernistične dogme originalnosti in
potrebe po analitičnem seciranju parametrov, iz katerih je sestavljeno slikarstvo; preprosto
slika in s slikami pripoveduje zgodbe. Kompleksno slikarsko sporočilo predaja razplasteno v
formalni, ikonografski in družbeni jezik, a v ospredju vedno ohranja primarnost forme.
Slike polni skladnost v uravnoteževanju toplo-hladnih, komplementarnih in svetlo-temnih
barvnih kontrastov. Oblike na platnu se sestavljajo v uravnoteženo kompozicijo, čez celotno
površino platna od roba do roba se razvije enakomeren ritem ekspresivnih potez, ki z
diagonalno postavitvijo dosežejo učinek dinamične, celo napete slikarske kompozicije. S
perspektivičnimi pomagali je slikovno polje še dodatno razgibano in nas pritegne z učinki
prostorske iluzije. Očitno je, da Marko Zorović natančno ve, zakaj se posveča slikarskemu
delu na tak način. Najprej zato, ker je po dobrem desetletju in pol, po krizah in nihanjih,
ugotovil, da mu ponuja neizmerljiv čutni užitek v mešanju barv, njihovem nalaganju na
platno, potegljajem čopiča po platnu, lovljenju ravnotežja med lazurnostjo in pastoznostjo
nanosov ... Zatem pa tudi, ker lahko s takim slikarstvom, ki ga rokodelsko osrečuje, z
likovnimi učinki ulovi gledalca v optično past. Oblike, poteze, barve in kontrasti ga zadržijo
pred platnom in zapeljejo v območje redko privlačnih, prav mamljivih čutnih likovnih
senzacij. A to je le primarni, zaznavni vidik tega slikarstva, s katerim se Zorovićeva slikarska
zgodba ne zaključi. Slikarjevo formalno udarno likovno sporočanje gledalčevo pozornost
priteguje še z drugimi sredstvi. Oblike in barve, ki se povezujejo v asociativne like, pred nami
oblikujeje prepoznaven prizor, sestavljen iz oseb, ki so zaposlene z različnimi opravili na
deponiji. Večfiguralne kompozicije so sestavljene iz heroičnih človeških postav in včasih
bagrov, ki premetavajo in stiskajo odpadke. Zdaj že lahko ugotovimo, da nas je Zorović v
optično past ujel zato, da nas lahko sooči z marginalno temo smetišča, ki pa nam ni prijetna,
predvsem pa se nam ne zdi vredna pozornosti in jo najraje ignoriramo.
Še na nekaj pomembnega moramo opozoriti pri tem slikarstvu; to so raznolike reference, ki
jih umetnik jemlje iz slikarske zgodovine. Od tradicije renesančnih večfiguralnih kompozicij
do spomina na Tintorettove virtuozne perspektivične skrajšave teles, samozavestnega
polaganja barvnih potez, ki zažarijo avtonomno vsaka s svojo barvno vrednostjo kot pri
Gojmirju Antonu Kosu in razmišljanj o monumentalnem slikarstvu pri Mariju Preglju, morda
še pogled v slikarsko logiko Cézanna, vse to se na presenetljiv način prepleta v Zorovićevem
slikarstvu.
Predvsem pa se ob njegovih delih zaradi monumentalnega vtisa, ki ga pustijo na gledalcu,
spomnimo na slikarstvo, s katerim so ta dela v daljnem sorodstvu. To je umetnost, ki je v
zgodovini upodabljala prizore iz verske ali politične ideologije. Na enak način pompoznega,
slavilnega slikarstva si zdaj namesto množičnih prizorov križanj, svetniških legend, vojaških
zmag in vladarskih kronanj ogledujemo junake dela na eksplicitno neheroičnem prizorišču,
smetišču. Junaki dela so bili pogost motiv v umetnosti socialističnega realizma. A ne kot
delavci na deponiji ali pobiralci smeti, temveč kot delavci v železarni ali drugje, povzdignjeni v
graditelje nove družbe. Kot je nekoč v antiki veljalo, da se lahko posameznik povzdigne s
svojimi zaslugami, se v času brez vere in ideologije, ko je temeljna človeška zaveza le
čimvečja tržna poraba, iz amorfne mase nagrmadenih odpadkov dvigujejo poveličani junaki,
marginalci brez obrazov in identitete, pobiralci smeti. Zorovićevo slikarsko vztrajanje pri eni
temi je v opoziciji do samouničevalne logike delovanja naše družbe, ki je utemeljena na
čimvečji količini ponudbe in svobodi izbire. S svojimi deli, tako drugačnimi od sočasne
slikarske produkcije, nam Marko Zorović vrača prepričanje v katarzično moč slikarstva.
Nadja Zgonik
Katalog, 2018
Pogovorite se z našimi strokovnimi sodelavci in vprašajte za mnenje in nasvet
Imate več vprašanj? Kontaktirajte nas ali si oglejte odgovore na strani za pomoč uporabnikov ali preko chata!