Zorović Marko

Zorović Marko

Marko Zorović (1973) se je po končani formalni izobrazbi, kakor tudi med njo, udinjal v nekaj ducatov prekarnih zaposlitev in do sedaj zamenjal kar triindvajset bivališč. Tak modus vivendi ga je privedel do prepričanja, da se staro, dobro in v neštete različice zamaskirano vprašanje, ali (naj) se umetnost ukvarja sama s seboj ali z življenjem, vselej postavlja iz življenja, ne pa iz umetnosti. Zadnjih nekaj let, globoko ukoreninjen v takšnem prepričanju, živi in slika v Križevcih na Goričkem.

Spremljajte avtorja ARTINDEX - Zorović Marko
1. Biografija
Opis

Marko Zorović je po zaključeni Srednji šoli za oblikovanje in fotografijo nadaljeval s študijem slikarstva na ALUO, kjer je pri prof. Gustavu Gnamušu diplomiral leta 1997. Leta 2000 je zaključil magistrski študij pri prof. Bojanu Gorencu. Med 1998 in 2000 je na ALUO deloval tudi kot asistent stažist za predmetni področji Anatomije in Prostorskih zasnov – predočanja predmeta in prostora. Dogajanja v svetu umetnosti je v letih 2002-2005 obravnaval v več kot 30 člankih in recenzijah, objavljenih v dnevnem časopisju, strokovni periodiki ter v razstavnih publikacijah. Poleg slikarstva se ukvarja z restavriranjem slikarskih del, knjižno ilustracijo in z izrisovanjem ter z rekonstrukcijo arheoloških risanih rekonstrukcij.

Izobrazba
1988 - 1991Srednja šola za oblikovanje in fotografijo
Ljubljana
1991 - 1997Študij slikarstva na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani
Mentor prof. Gustav Gnamuš, Ljubljana
1997 - 2000Magistrski študij na Akademiji za likovno umetnost
Mentor prof. Bojan Gorenc, Ljubljana
2. Multimedija
Multimedija
Zorović Marko Glavna fotografija
3. Razstave in projekti
Samostojne razstave
2022Samostojna razstava
Galerija Cerkev sv. Duha, Črnomelj
2022Samostojna razstava
Galerija Zala, Ljubljana
2018Samostojna razstava: Deponija
Galerija Zala, kurirala Nadja Zgonik, Ljubljana
2016Samostojna razstava
UGM Studio, Umetnostna galerija Maribor, Maribor
2015Samostojna razstava
Galerija Equrna, Ljubljana
2013Samostojna razstava
Center za socialno delo Šiška, Ljubljana
2012Samostojna razstava
Razstava knjižnjih ilustracij, Knjižnjica Otona Župančiča, Ljubljana
2010Samostojna razstava
Kongresni center Mons, Ljubljana
2008Samostojna razstava
Galerija Plevnik - Kronkowska, Celje
Skupinske razstave
2022Calling out for a hero: Akcija onkraj artivizma
Likovni salon Celje, kuriral Vladimir Vidmar, Celje
2022Lepljenka – kolaž in asemblaž – reciklirane zgodbe
9. Mednarodni festival likovnih umetnosti Kranj, Kranj
2019Čas brez nedolžnosti, Novejše slovensko slikarstvo
Moderna galerija Ljubljana, kurirala dr. Martina Vovk, Ljubljana
2017En umetnik en obok
Galerija Equrna, kurator Arne Brejc, Ljubljana
2014Umetnost osvobaja
Galerija Equrna, kurator Arne Brejc, Ljubljana
2008Preslikano 2008 - Izhodišče narava
Galerija DLUM, kuriral Marko Pak, Maribor
4. Nagrade, priznanja in rezidence
Nagrade
1995Študentska Prešernova nagrada
Ljubljana
19952.nagrada Kolonije diplomantov ALU
Velenje
Priznanja
2021Delovna štipendija ministrstva za kulturo RS
Ljubljana
5. Mnenja kritikov
Marko Zorović, Žepna monumentalnost: Osnutki za javna naročila

Akademski slikar Marko Zorović je leta 2015 začel s slikarskim ciklom Pobiralci smeti, leta 2018 je sledila Deponija, zdaj pa se na razstavi, ki jo je provokativno naslovil Žepna monumentalnost: osnutki za javna naročila predstavlja z novimi slikami, ki so hkrati nadaljevanje doslej začrtane slikarske linije, a tudi prelom z njo. Dosledno ostaja zvest izbrani ikonografski tematiki – njegove slike opisujejo dogajanje na komunalnih deponijah. Kar je novega, je preobrazba klasičnega slikarskega formata, pravokotnika, v poliptihe svobodnih oblik, sestavljene iz romboidnih in trapezoidnih delov. Na tem nekonvencionalnem prizorišču so prikazane moške figure herojičnih postav – čvrsto začrtani in z ekspresivno potezo zasnovani liki, razporejeni v dinamičnih perspektivičnih skrajšavah v slogu svetniških podob kakšnega Tintoretta. Slikovni plan je do zgornjega roba zapolnjen z gorami odpadkov, za njimi se kaže le košček modrega neba. Z diagonalnimi rezi med polji Zorović dodatno dinamizira že tako razgibano slikarsko kompozicijo. Diagonalni prelomi delujejo kot razpoke, ki omogočajo, da skozi povrhnjico na plano prodre fizična realnost zavrženega sveta, konkretne smeti, kot sled, ki resničnost preobraža v fikcijo. S tem, ko slika postaja tridimenzionalna in se polašča gledalčevega prostora, postaja v nagovoru še bolj direktna. Neposredno in dobesedno nas prestavi v drug, klasični sliki tuj svet trash arta. Drugače kot njegovi ostali predstavniki, Vik Muniz, El Anatsui, Khalil Chishtee, Marko Zorović poudarja antagonizem med svetovoma, vzvišenim slikarskim in realnim, družbenim. Njegove slike so alegorija sodobnosti, ki jo vsak dan živimo, v kateri se bleščeči svet predmetov s trgovskih polic spreminja v tone zavrženih smeti. Zorovićevo kompleksno slikarsko sporočilo združuje vse vidike, ki jih ta medij omogoča. V ospredje postavlja formalni jezik, ga dopolnjuje s predmetnimi opisi, dodaja raznolike reference iz slikarske zgodovine in nas, gledalce, potem, ko zaključimo to vznemirljivo slikarsko potovanje, trešči ob realna tla družbenih razmerij. To je razredno osveščeno slikarstvo, ki se izrazito postavlja na stran šibkih in odrinjenih, tudi tako, da jih poveličuje, saj je Zorovič slikar, ki zmore, obvlada in razume monumentalno sliko. Z naslovom razstave Žepna monumentalnost: osnutki za javna naročila nas provocira. Bo kdo sprejel ta njegov izziv?

Nadja Zgonik
Katalog, 2022

Ponovna uporaba slikarstva

Slike Marka Zorovića iz zadnjega obdobja od leta 2015 dalje, ko se je prvič predstavil s ciklom Pobiralci smeti, ki ga tokrat nadaljuje z razstavo Deponija, delujejo zelo samozavestno. So ultimativno slikarske in ne želijo prestopati medijskih meja. Slikar z njimi poudarja samozadostnost slikarstva, saj izhaja iz njegovih avtonomnih značilnosti in prepričanja, da ima moč vplivanja na gledalce. Osvobojen je od modernistične dogme originalnosti in potrebe po analitičnem seciranju parametrov, iz katerih je sestavljeno slikarstvo; preprosto slika in s slikami pripoveduje zgodbe. Kompleksno slikarsko sporočilo predaja razplasteno v formalni, ikonografski in družbeni jezik, a v ospredju vedno ohranja primarnost forme. Slike polni skladnost v uravnoteževanju toplo-hladnih, komplementarnih in svetlo-temnih barvnih kontrastov. Oblike na platnu se sestavljajo v uravnoteženo kompozicijo, čez celotno površino platna od roba do roba se razvije enakomeren ritem ekspresivnih potez, ki z diagonalno postavitvijo dosežejo učinek dinamične, celo napete slikarske kompozicije. S perspektivičnimi pomagali je slikovno polje še dodatno razgibano in nas pritegne z učinki prostorske iluzije. Očitno je, da Marko Zorović natančno ve, zakaj se posveča slikarskemu delu na tak način. Najprej zato, ker je po dobrem desetletju in pol, po krizah in nihanjih, ugotovil, da mu ponuja neizmerljiv čutni užitek v mešanju barv, njihovem nalaganju na platno, potegljajem čopiča po platnu, lovljenju ravnotežja med lazurnostjo in pastoznostjo nanosov ... Zatem pa tudi, ker lahko s takim slikarstvom, ki ga rokodelsko osrečuje, z likovnimi učinki ulovi gledalca v optično past. Oblike, poteze, barve in kontrasti ga zadržijo pred platnom in zapeljejo v območje redko privlačnih, prav mamljivih čutnih likovnih senzacij. A to je le primarni, zaznavni vidik tega slikarstva, s katerim se Zorovićeva slikarska zgodba ne zaključi. Slikarjevo formalno udarno likovno sporočanje gledalčevo pozornost priteguje še z drugimi sredstvi. Oblike in barve, ki se povezujejo v asociativne like, pred nami oblikujeje prepoznaven prizor, sestavljen iz oseb, ki so zaposlene z različnimi opravili na deponiji. Večfiguralne kompozicije so sestavljene iz heroičnih človeških postav in včasih bagrov, ki premetavajo in stiskajo odpadke. Zdaj že lahko ugotovimo, da nas je Zorović v optično past ujel zato, da nas lahko sooči z marginalno temo smetišča, ki pa nam ni prijetna, predvsem pa se nam ne zdi vredna pozornosti in jo najraje ignoriramo. Še na nekaj pomembnega moramo opozoriti pri tem slikarstvu; to so raznolike reference, ki jih umetnik jemlje iz slikarske zgodovine. Od tradicije renesančnih večfiguralnih kompozicij do spomina na Tintorettove virtuozne perspektivične skrajšave teles, samozavestnega polaganja barvnih potez, ki zažarijo avtonomno vsaka s svojo barvno vrednostjo kot pri Gojmirju Antonu Kosu in razmišljanj o monumentalnem slikarstvu pri Mariju Preglju, morda še pogled v slikarsko logiko Cézanna, vse to se na presenetljiv način prepleta v Zorovićevem slikarstvu. Predvsem pa se ob njegovih delih zaradi monumentalnega vtisa, ki ga pustijo na gledalcu, spomnimo na slikarstvo, s katerim so ta dela v daljnem sorodstvu. To je umetnost, ki je v zgodovini upodabljala prizore iz verske ali politične ideologije. Na enak način pompoznega, slavilnega slikarstva si zdaj namesto množičnih prizorov križanj, svetniških legend, vojaških zmag in vladarskih kronanj ogledujemo junake dela na eksplicitno neheroičnem prizorišču, smetišču. Junaki dela so bili pogost motiv v umetnosti socialističnega realizma. A ne kot delavci na deponiji ali pobiralci smeti, temveč kot delavci v železarni ali drugje, povzdignjeni v graditelje nove družbe. Kot je nekoč v antiki veljalo, da se lahko posameznik povzdigne s svojimi zaslugami, se v času brez vere in ideologije, ko je temeljna človeška zaveza le čimvečja tržna poraba, iz amorfne mase nagrmadenih odpadkov dvigujejo poveličani junaki, marginalci brez obrazov in identitete, pobiralci smeti. Zorovićevo slikarsko vztrajanje pri eni temi je v opoziciji do samouničevalne logike delovanja naše družbe, ki je utemeljena na čimvečji količini ponudbe in svobodi izbire. S svojimi deli, tako drugačnimi od sočasne slikarske produkcije, nam Marko Zorović vrača prepričanje v katarzično moč slikarstva.

Nadja Zgonik
Katalog, 2018

Mnenja zbirateljev o avtorju

Prijavite se kot član kluba zbirateljev in si oglejte mnenja ostalih članov o avtorju ali oddajte svoje mnenje.
Imate vprašanje, dvome ali ste negotovi glede avtorja

Pogovorite se z našimi strokovnimi sodelavci in vprašajte za mnenje in nasvet

Imate več vprašanj? Kontaktirajte nas ali si oglejte odgovore na strani za pomoč uporabnikov ali preko chata!
Zorović Marko
Spremljajte avtorja Zorović Marko

Spremljajte avtorja in bodite obveščeni o novih umetniških delih in razstavah in si zagotovite takojšnji dostop do informacij.

Spremljajte avtorja